İcra Kurulu ve Yönetim Kurulu Başkanı'nın Yatırımcılara Mesajı
Değerli İş ortaklarımız ve Hissedarlarımız,
Ekip olarak sıkıca kenetlenmenin, özverili çalışmanın, iş birliğinin, yüksek enerji ve çeviklikle yeni şartlara ayak uydurmanın doğal bir sonucu olarak başarılarla dolu bir yılı geride bıraktık.Devamını Oku
Yönetim ve İcra Kurulu Başkanı'nın Yatırımcılara Mesajı
Değerli Paydaşlarımız,
Değerli Paydaşlarımız,
Covid-19’un tüm dünyayı hazırlıksız yakaladığı zorluklarla dolu bir dönemin ardından, normalleşme eğilimlerinin ağır bastığı, ancak pandemi etkisinin özellikle emtia piyasaları ve tedarik zincirleri üzerindeki etkilerinin hissedilmeye devam edildiği bir yılı geride bıraktık. 2021, ülkesel ve sektörel farklılıklara rağmen, dünya genelinde ekonomik açıdan kısmi bir toparlanma yılı oldu. Tahminlere göre dünya ekonomisi 2021 yılında yüzde 5,6 oranında büyüdü. Diğer taraftan üretim zincirlerindeki zorluklar ve enerji, gıda ve emtia piyasalarında yaşanan darboğazların fiyatlar üzerinde olumsuz etkisi nedeniyle enflasyonist baskı tüm ekonomilerde hissedildi. Yılın son çeyreğinde dünyayı saran Omicron varyantı ise tüm dikkatlerin yine pandemiye dönmesine yol açtı. Varyantın hızlı yayılımı nedeniyle bazı ülkelerde kapanma önlemlerinin yeniden gündeme gelmesi bir kez daha tedirginliği artırdı.
Global otomotiv sektörü de 2021 yılında etkisini sürdüren tedarik darboğazından nasibini aldı. Hammadde fiyatlarındaki hızlı yükselişler ve küresel üretimdeki daralma gibi etkilerin yanı sıra arz-talep dengesizliğinin yol açtığı çip krizi, otomotiv sektörünü adeta dize getirdi. Yıl boyunca birçok otomotiv üreticisi, yeterli miktarda çip temin edemediği için üretim kesintisine gittiğini açıkladı. Bu durum, markalarımızın temininde de bazı aksama ve gecikmelere yol açtı. Çip krizi nedeniyle üretimde daralma yaşanmasına rağmen, 2021 yılında toplam otomotiv pazarının bir önceki yıla göre yüzde 3,8 artışla 84,2 milyon adet seviyesinde gerçekleşmesi bekleniyor.
Türkiye pazarında ivme kaybı
Bir önceki yıl pandemiye rağmen çok hareketli bir yıl yaşayan ve hem sıfır hem de ikinci el araç piyasasında beklentilerin üzerinde büyüme sergileyen Türkiye otomotiv pazarı, 2021 yılında aynı performansı devam ettiremedi. Yıla hızlı bir satış temposuyla başlayan otomotiv sektörü, yılın ikinci yarısında ivme kaybetmeye başladı. Yılın son dönemindeki dövize bağlı piyasa hareketleri de otomobil satışlarını olumsuz etkiledi. Bu durum, 2022 yılına yönelik öngörülerde bulunmamızı da güçleştiriyor.
Yıl sonu itibarıyla Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç satışları bir önceki yıla göre yüzde 4,6 oranında azalarak 737.350 adet olarak gerçekleşti. Ağır vasıta dahil toplam otomotiv pazarındaki daralma ise yüzde 2,9 oldu. 2021 yılında toplam 772.722 adet araç satıldı. İkinci el pazarı da yaklaşık yüzde 10,2 küçüldü.
Doğuş Otomotiv pazar payını büyüttü
Doğuş Otomotiv olarak yıla güçlü bir başlangıç yaptık. Çeşitli tedarik sıkıntılarına rağmen 2021 yılında otomobil ve hafif ticari araç satışlarımız bir önceki seneye göre yüzde 1,2’lik artışla 120.846 adede ulaştı. Ağır ticari araç dahil toplam satışlarımız 123.038 adet olurken, pazar payımızı 1 puanlık artışla yüzde 16,4’e yükselttik. 2021 yılında Türkiye pazarında ithal otomobillerin toplam satışlar içindeki payının yüzde 44’e düşmesine rağmen satışlarımızı ve pazar payımızı artırmamız, Doğuş Otomotiv olarak elde ettiğimiz başarıyı daha da anlamlı hale getiriyor.
Elektrikli mobiliteye güç veriyoruz
Sürdürülebilir bir dünya için elektrikli mobilite anahtar bir konuma sahip. Bu durum, tüm otomotiv ekosisteminde olduğu gibi markalarımızda da yatırım odağının elektrikli araçlara kaymasına yol açıyor. Yollardaki elektrikli araç sayısı henüz yeterli seviyenin uzağında olsa da, bu segmentteki satışlarda hızlı bir yükseliş izleniyor. Türkiye’de 2021 yılında elektrikli araç satışları yaklaşık 3,5 kat artarak 2.846’ya yükseldi. Bu araçlardan 353 adedi ise Porsche oldu. Porsche, “Road to X” stratejisi kapsamında, elektrikli otomobil dönüşümünde ve Türkiye otomotiv sektöründe öncü bir rol üstleniyor.
Biz de bu stratejiye uygun olarak Porsche merkezlerimizde sürdürülebilirlik çalışmalarına öncelik veriyoruz. Doğuş Otomotiv olarak elektrikli otomobil getirmenin yanı sıra gerekli altyapının gelişmesine de katkı sağlıyoruz. Geçtiğimiz yıl başladığımız elektrikli şarj istasyonu kurulumlarımız 2021 yılında hızlanarak devam etti. Türkiye’nin ilk batarya onarım merkezini ve en hızlı elektrikli şarj istasyonunu Doğuş Oto Kartal’da kurduk. Toplam 117 adet şarj istasyonu ile Türkiye’de en çok şarj istasyonuna sahip marka olduk. 2022 yılında üç Porsche Merkezi’ne daha batarya onarım merkezi kurarak, Orta ve Doğu Avrupa bölgesinde en çok batarya onarım merkezine sahip ülke olmayı ve Türkiye’de kurulu şarj istasyonu sayısını 200’e çıkarmayı hedefliyoruz.
Dijital dönüşümde hızlı adımlar
2017 yılından beri şirket stratejimizin bir parçası olarak dijital dönüşüme yaptığımız yatırımların önemi pandemi şartları ile daha da öne çıktı. Şirket geneline yayılan dijital dönüşüm ve CRM projelerimiz sayesinde, uzaktan çalışan ve işi gereği ofiste/sahada görev yapan çalışanlarımızın iletişim bütünlüğünü sağlamamız ve müşterilerimize birçok hizmeti kesintisiz sunmamız mümkün oldu. Dijital dönüşümü çevik yönetim anlayışı, insan kaynağının dijital yetkinliklerinin artırılması ve veriye dayalı kalitesel iş yapış felsefesi olarak üç ana temel üzerine oturtuyoruz. Her üç alanda da son yıllarda önemli mesafe kat ettik. Doğuş Teknoloji ile beraber yürüttüğümüz dijital proje çalışmaları, 2021 yılında artan bir ivme ile bizi ileri taşıdı. Yıl sonu itibarıyla toplam 60 dijital proje tamamlanırken, 54 projenin yazılım geliştirme çalışmaları devam etti. Satış, satış sonrası hizmetler ve pazarlama gibi süreçlere ek olarak, müşterilerimize doğrudan dokunduğumuz Değer ve İlgi Merkezi (DİM) ve yedek parça ve lojistik gibi alanlarda robotik süreç otomasyonu, nesnelerin interneti, ERP, makine öğrenmesi ve yapay zekâ gibi dijital teknolojileri kullanarak verimliliğimizi önemli ölçüde artırdık.
Gemi tahliye, stok saha yönetimi ve Yetkili Satıcılara araç sevkiyatı süreçlerinde attığımız dijitalleşme adımları sayesinde, 2021 yılında pandeminin kısıtlayıcı şartlarına rağmen yaklaşık 120.000 aracın sevkiyatını sorunsuz bir şekilde gerçekleştirdik. Sadece mart ayında 17.564 araç sevk ederek, son dört yılın en yüksek aylık sevkiyat adedine ulaştık. Benzer şekilde, güçlendirdiğimiz dijital altyapımızın desteğiyle, 11 milyon adede varan parça sevkiyatını en optimum çözümlerle yönettik.
“Büyük Veri”nin etkin ve profesyonel bir biçimde yönetilmesini sağlamak için Doğuş Grubu bünyesinde başlatılan “Veri Stratejisi ve Veri Yol Haritası” çalışmaları, öncelikli olarak çalışmaya dahil edilen Doğuş Otomotiv’in bu alanda kaydettiği mesafeyi bir kez daha ortaya koydu. Dijitalleşmenin farklı bir boyutu olan güvenlik konusunda da adımlarımızı sıkılaştırdık. Önümüzdeki dönemde Yetkili Satıcılarımızı da güvenli bir teknoloji altyapısına kavuşturmak temel önceliklerimizden biri olacak.
Sürdürülebilirlik yeni normalimiz
Pandemi, dünyada değişmez olarak kabul edilen birçok yapının aslında ne kadar kırılgan olduğunu ortaya koyarken, sürdürülebilirliğin bir seçenek değil, ortak geleceğimiz adına bir zorunluluk olduğunu da net bir şekilde gösterdi. Şirketlerin sorumluluklarının paydaş kapitalizmi kavramı ile yeniden tarif edildiği bu dönemde, hem kurumlar hem de bireyler olarak sürdürülebilirliği yeni normal haline getirmekten başka bir seçeneğimiz bulunmuyor.
Dünya Ekonomik Forumu tarafından hazırlanan Küresel Risk Raporu’nda, geçtiğimiz yıla kadar ilk sırada yer alan iklim değişikliğine artık bulaşıcı hastalıklar da eklendi. Dünyaya, çevremize, sorumluluklarımıza ve yaşam tarzlarımıza bakışımızı topyekün değiştirmemizi gerektiren sürdürülebilirlik kavramının öncelikleri arasına önümüzdeki dönemde emtia fiyatlarındaki dalgalanma, döngüsel ekonomi, sınırlı kaynakların korunması ve çevre kirliliği gibi konuların da eklenmesi bekleniyor. Dijital dönüşüm, karbon ayak izini azaltma, yenilenebilir enerji kaynaklarına yatırım, sürdürülebilir ürünler ve etik iş süreçleri gibi mevcut trendler de önemini artırarak sürdürecek.
Doğuş Otomotiv olarak, sürekli gelişim, verimlilik, paydaş katılımı ve çevreye saygı üzerine kurulu sürdürülebilirlik anlayışımızı, şirketimizi geleceğe taşıyacak en temel unsur olarak görüyoruz. Tüm operasyonlarımızı sürdürülebilirlik standartlarına uygun biçimde gözden geçirirken, iklim değişikliğini finansal bir risk olarak kabul ediyoruz. 2021yılında, büyük önem verdiğimiz ISO 14001:2015 Çevre Yönetim Sistemi kurulum çalışmalarımızı tamamlayarak sertifikamızı aldık. Tükettiğimiz enerjiyi yenilenebilir kaynaklardan sağlamak amacıyla lojistik binamızın çatısına kurulacak güneş enerjisi santrali için yatırıma başladık. Böylece karbon emisyonlarımızı ciddi oranda azaltırken, Yetkili Satıcı ve Servislerimizin yenilenebilir enerjiye geçişine de örnek olacağız.
Mutlu müşteriler için mutlu çalışanlar
Doğuş Otomotiv olarak “Mutlu müşteriler için öncelikli olarak mutlu çalışanlarımız olmalı” düşüncesinden hareketle, en değerli sermayemiz olarak insan kaynağımızı görüyor ve bu kaynağa yatırım yapmayı şirketimizin başarısı için bir gereklilik olarak kabul ediyoruz. Bu anlayışla 2021 yılında da çalışanlarımızın bireysel ve mesleki gelişimine yönelik olarak eğitimlerimize devam ettik. Yıl boyunca kişi başına 17 saatin üzerinde eğitim ve gelişim faaliyeti gerçekleştirdik. Dijital yetkinlik ve becerilerin gelişimi amacıyla tasarladığımız GO-DGTL Akademi de 2021 yılında ilk mezunlarını verdi.
Sorumlu kurumsal vatandaş bilinciyle, her türlü şiddet ve tehditten uzak sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamını sağlamak amacıyla “Aile İçi Şiddete Karşı İşyeri Politikamızı” 2021 yılında yayımladık. İlk olarak 2010 yılında açıkladığımız Kurumsal İnsan Hakları Politikamızdaki önceliklerimizi teyit etmek ve gerekirse güncellemek için çalışmalara başladık. Ayrıca yıl içerisinde, gerek Türkiye’den gerekse uluslararası kuruluşlardan insan kaynakları uygulamalarımıza yönelik birçok ödül aldık.
Kurumsal yapımızı güçlendirmeye yönelik çalışmalarımız her zaman olduğu gibi 2021 yılında da devam etti. İnsan kaynağı, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik alanında yaptığımız iyileştirmeler sayesinde, Kurumsal Yönetim İlkeleri Uyum Notumuzu 9,67’den 9,70’e yükselttik. Sürdürülebilirlik çalışmalarımızın bir meyvesi olarak, VW AG’nin Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Programı’na seçilen 6 pilot ülkeden biri olduk. Farklı araştırmalarda öğrenci ve genç profesyonellerin en çok çalışmak istedikleri işverenler arasında seçilmemiz ise, gençlerin Doğuş Otomotiv’i kendilerini geliştirebilecekleri ve dinamizmlerini aktarabilecekleri çağdaş bir iş yeri olarak görmeleri bakımından bizleri mutlu etti.
Yeniliklere devam
Markalarımız 2021 yılını son derece başarılı sonuçlarla kapatırken, yıl içerisinde önemli yeniliklere de imza attık. Nisan ayında, Türkiye’yi yeni markamız CUPRA ile tanıştırdık. Ayrıca kurumsal iş yapma anlayışımızı denizcilik sektörüne taşımak amacıyla Doğuş Marine Services’i hayata geçirdik. Yıl içinde lansmanını yaptığımız birçok yeni modelle ürün portföyümüzü güçlendirirken, başarılarımızı çok sayıda ödülle taçlandırdık.
Bu dinamizmi devam ettireceğimiz 2022 yılı da lansmanlar ve projeler açısından yine hareketli ve verimli bir yıl olacak. Mobilite, djitalleşme, hizmet odaklı çalışmalar, operasyonel verimlilik ve optimum kârlılık, gündem maddelerimizi oluşturmaya devam edecek. Elektrikli araçlar başta olmak üzere yeni ürünlerimiz, her alanda hızı artarak devam eden dijitalleşme sürecimiz ve girişimcilik projelerimizle, yine pek çok alanda öncülüğümüzü devam ettireceğiz.
Pandeminin mesafeleri artıran etkisine karşın bir ekip olarak sıkıca kenetlenmenin, özverili çalışmanın, iş birliğinin, yüksek enerji ve çeviklikle yeni şartlara ayak uydurmanın doğal bir sonucu olarak başarılarla dolu bir yılı geride bırakırken, bu başarıda emeği geçen tüm paydaşlarımıza teşekkür ediyor, her zaman olduğu gibi bize duydukları güvenle bu yolda bizleri destekleyen tüm yatırımcılarımıza da şükranlarımı sunuyorum.
Saygılarımla,
Emir Ali Bilaloğlu İcra Kurulu ve Yönetim Kurulu Başkanı
Doğuş Otomotiv olarak müşterilerimizi öncelikli paydaşımız olarak kabul eder ve otomotiv değer zincirinin her halkasında onlar için en mükemmel hizmeti sunmayı ilke olarak kabul ederiz. Bu ilkemiz Doğuş Otomotiv’in varlığının temel nedenidir. Ancak müşterilerimizin memnuniyetine odaklanarak ve içinde yaşadığımız toplumun sorumlu birer üyesi olarak;
· Hissedarlarımız için değerli bir markanın parçası olmayı,
· Kendimiz için en iyi çalışma ortamını sağlamayı,
· Toplum için anlamlı bir değer ifade etmeyi BAŞARABİLİRİZ…
Doğuş Otomotiv’in büyüklüğü bu anlayışla sürdürülebilir olacaktır.
Bu sitede yer alan tüm bilgiler, Doğuş Otomotiv Servis ve Ticaret A.Ş. (DOAŞ) hakkında bilgi, öngörü ve ifadeleri sunmak amacıyla DOAŞ tarafından hazırlanmıştır. Bu sitedeki bilgilerin doğruluğu, yeterliliği ve eksiksizliği teminat edilmemiştir ve bu site kullanımından ya da içeriğinden kaynaklanan hiçbir sonuç için DOAŞ herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Bu site bildirisiz değişikliğe tabidir. Bu site hiçbir yatırım tavsiyesi içermez ya da DOAŞ hisse satışı için bir teklif veya davet teşkil etmez. Bu sitedeki bilgi ve/veya bilgiler DOAŞ tarafından ilgili şahıs ile paylaşılmadığı ya da gönderilmediği takdirde kopyalanamaz, açıklanamaz veya hiçbir şahsa dağıtılamaz.